80's Overdrive (Nintendo 3DS) Review
7Overall Score
Graphics8
Gameplay6.5
Presentation8
Replay7

Ride Us Through The Neon

De jaren ’80, een dankbare bron voor populaire media om uit te putten. Remakes, demakes, reboots, hommages en nog vele andere vormen vinden we tegenwoordig terug in film, games, tv-series en hedendaagse kunst. De neonkleuren en synthesizermuziek zijn weer helemaal terug. Kijk maar eens naar Ubisoft’s FarCry: Blood Dragon of de film Kung Fury.

Videogames uit de jaren ’80 zijn ook nog steeds hot. Arcadegames worden massaal gedownload en retrogaming is populairder dan ooit. Zoals ook racinggames als OutRun, die laatst door SEGA nog in een 3D-jasje gestoken werd en TopGear. Deze twee noem ik specifiek omdat 80’s Overdrive het goede van deze titels meeneemt in haar design.

Presentatie

80’s Overdrive is qua design een echte throwback naar Rad Racer, OutRun en TopGear. Mix dit samen met een goed gekozen, uit Synth bestaande soundtrack van o.a. VectorWolf en serveer het op een bordje met neonkleuren en pasteltinten. De karakters waar je uit kunt kiezen zijn bijna allemaal geïnspireerd op karakters uit films en tv-series uit de jaren ’80, en ook de auto’s zul je herkennen uit de arcade-classics en andere videogames van weleer. Het gevoel en het design zit helemaal goed. Wat ik wel echt mis in het leveldesign zijn tunnels, andere weertypes of nightdrives. Dat is jammer want de 3D in deze 3DS-game is echt prachtig, de 16bit-geïnspireerde graphics spatten van het scherm af.

Gameplay

80’s Overdrive is geen gemakkelijke game. De Career Mode is behoorlijk pittig, iedere beuk of crash die je tegenkomt zorgt ervoor dat je auto compleet tot stilstand komt en dat je de race echt bijna niet meer kunt winnen. Je moet vaak perfect rijden en dat is zeker geen gemakkelijke opgave. Als je van de weg wordt gereden door de politie betaal je een boete maar óók als je bijvoorbeeld derde wordt in een race verlies je geld. Op zich zou dit geen probleem zijn, maar je hebt geld nodig om je auto te repareren, upgraden of om nieuwe auto’s te kunnen kopen. Deze kosten zijn erg hoog en je vermogen weer opbouwen kost veel tijd.

De gevoeligheid om te crashen en de straffen die gegeven worden zijn wellicht leuk als je een arcadekast hebt waar mensen kwartjes in moeten pompen, maar voor een 3DS-game werkt dit uiterst frustrerend en maakt het spel onnodig moeilijk. Tevens heeft het spel last van zogenaamde Rubber Banding, daardoor blijven je tegenstanders constant bij. Dus blijven opletten, want één fout en ze razen je allemaal voorbij. De controls zijn trouwens wel echt strak. De auto’s reageren goed op de input van de gamer en er is geen lag te bespeuren.

Modes

Er is genoeg om je bezig te houden, Career Mode, Time Attack en een Level Editor. In de Career Mode zijn de races redelijk divers en zijn er extra punten te verdienen door side-missies te voltooien. Er zijn 6 auto’s waaruit je kan kiezen en genoeg wat je kunt aanpassen en kunt upgraden, zoals in TopGear 2. Dit heb je echt nodig voor de Time Attack, waar je zeker de beste auto wil hebben om het te kunnen halen. De leveleditor is precies wat het zegt en een leuke extra feature.

Verdict

Dit is echt een toffe game die wordt tegengehouden door zijn eigen moeilijkheidsgraad. Verwacht wel dat dit een tough cookie is om te kraken. Ook had ik graag qua design wat afwisseling willen zien in levels zoals bijv. weertypes en de mogelijkheid om ‘s nachts te kunnen rijden. De Nintendo eShop heeft een update functie dus developer Insane Code zou wijs zijn om kleine tweaks te maken in hun spel. Het is gaaf, maar het is onnodig pittig. De game kost een tientje en dat is dan ook het afwegen waard.

Simon out.

Klik hier voor 80’s Overdrive in de Nintendo eShop