Activision heeft patent gekregen voor een systeem dat gemaakt is om je te beïnvloeden in het maken van microtransacties. Het eerste wat er daarbij in je opkomt is misschien een ‘recommended’ categorie in de store. Maar het gaat nog veel verder dan dat.
Reclame in je gameplay
Dit nieuwe systeem is erop gericht om je te overtuigen van het nut van de wapens en items die te koop zijn. Zo word je bijvoorbeeld gematcht met een speler die net een wapen heeft gekocht, dat jij nog niet hebt. Of je wordt als relatief nieuwe speler gematcht met iemand die al langer speelt en ook veel aankopen heeft gedaan. Op deze manier hoopt de uitgever spelers ‘jaloers’ te kunnen maken, en ervoor te zorgen dat ze eerder geneigd zijn om een aankoop te doen.
Zelfs nadat je een aankoop hebt gedaan, is je gameplay niet wat het was. Als je bijvoorbeeld een flinke sniper koopt, is de kans groot dat je daarna in een situatie belandt waar je deze goed kunt gebruiken. Hierdoor krijg je een tevredener gevoel over je aankoop, en zul je misschien vaker een aankoop overwegen.
Waar kennen we Activision van?
Activision kennen we natuurlijk als de uitgever achter Destiny en CoD, maar wist je dat Activision één van de eersten was die games ging uitgeven, buiten de bedrijven die de consoles maakten? Het bedrijf is ontstaan uit een ruzie bij Atari.
Negatieve reacties
De reacties op dit systeem zijn tot nu toe erg negatief. Het is nooit prettig om te merken dat er vooral geld verdiend moet worden aan jou als speler, zelfs ná het kopen van een game. Persoonlijk denk ik dat dit systeem het pay-to-win gevoel zal vergroten. Toch is dit waarschijnlijk niet iets dat binnenkort zal worden geïmplementeerd in games als Destiny en Call of Duty. Het patent is namelijk pas net goedgekeurd, maar is al 2 jaar geleden aangevraagd. Met de klachten die er nu al zijn over lootcrates en microtransacties, komt dit vooral op een heel slecht moment.
Activision zegt dat het systeem tot nu toe nog niet in één van hun games is geïmplementeerd.