Afgelopen woensdag mochten we op Gamescom genieten van een presentatie over de (nu al) veelbelovende game Fe. Hoewel de aankondiging op Gamescom een dag eerder vooral deed vermoeden dat dit spel een soort 3D versie van Ori and the Blind Forest werd, heeft de presentatie me van gedachten doen veranderen.
Allereerst: de omgeving van Fe is prachtig. Hugo Bille, de creative director van Zoink Games, vertelde ons dat de inspiratie voor een game in het bos gebaseerd is op zijn jeugd: het eindeloos, ongeremd spelen in de Zweedse bossen, een omgeving die niet door mensen is gemaakt. Het ruige natuurgebied vol dennenbomen waar Fe zich in afspeelt, brengt dat avontuurlijke gevoel goed over.
Er is geen uitleg.
Je wordt wakker en moet zelf zien uit te vogelen wat je moet doen. Dat kan best lastig zijn, aangezien de meeste dieren in de eerste instantie voor je wegrennen. Door ze langzaam te benaderen en zachte geluidjes te maken, laat je ze zien dat je geen kwaad in de zin hebt en zo vorm je een band. Vervolgens kun je communiceren. Dit doe je door geluid te maken en je eigen stem als het ware ‘af te stemmen’ op dat van het dier tegenover je. Voor zover ik begreep wil dit nog niet direct zeggen dat je hun taal hebt geleerd, maar wel dat het dier nu bevriend is met je, en je door het level heen kan helpen.
De omgeving reageert namelijk op bepaalde geluiden. Sommige bloemen springen alleen open bij een bepaalde taal, en kunnen dan pas gebruikt worden om omhoog te klimmen naar een hoger gelegen gebied. Om het hele gebied te kunnen betreden moet je dus verschillende dieren bevrienden of hun taal leren. Daarnaast kun je een soort ‘shards’ verzamelen en daarmee, net als in Ori, bepaalde abilities leren die soms ook een nieuw deel van de wereld bereikbaar maken.
In de open wereld van Fe is alles met elkaar verbonden.
Je zult op bepaalde plekken vaker voorbij komen, of terug moeten gaan naar een eerder stuk, omdat je nu een taal hebt die je nieuwe mogelijkheden biedt. Volledig tekstloos ontrafel je zo het mysterie over het bos en het gevaar dat het bedreigt: de zogenaamde Silent Ones. Je ontdekt wat zij doen en waarom, en hoe je ze kunt stoppen.
Ja, Fe heeft veel gemeen met Ori. Hoewel Ori was gericht op behendigheid en Fe meer op puzzels, is de sfeer en de vormgeving erg vergelijkbaar. En juist daarin zit Fe’s kracht: fans van Ori zullen Fe ongetwijfeld leuk gaan vinden. Ik vroeg Hugo of hij de gelijkenis zelf ook zag met Ori. Hij liet zijn hoofd even hangen en zei ‘When Ori came out… that was one moment when we were like: that’s what we wanted to do!’ Maar wees niet bang, Fe is los van Ori ontstaan. Hugo en zijn team waren jaren daarvoor al begonnen aan dit bosachtige avontuur.
Fe komt begin 2018 naar Nintendo Switch, Origin, PS4 en Xbox One