Een opvallende nieuwe release van Ubisoft Reflections kondigde zich vorige week plotseling aan: Ode. In Ode gaat de speler zonder enige vorm van uitleg of hints door een magische paarse wereld heen waarin alles om muziek draait.
Als je de trailer zo bekijkt, doet Ode je een beetje denken aan Fe, een experimentele game van Zoink Games die begin 2018 via EA op de markt komt. Op Gamescom konden we al kennismaken met Fe en het wonderbaarlijke, muzikale bos waarin het schattige wezentje leeft. Er zit geen uitleg in het spel en alles draait om communicatie door middel van muziek en geluidjes. Mocht je de game nog niet kennen, check dan de trailer hier onder even:
Er zijn aardig wat overeenkomsten tussen de twee games, waardoor er een aantal vragen in ons opkomen: is dit de ”nieuwe” manier van gamen? Kunnen we in de toekomst meer van zulk soort games verwachten? En hoe zit het eigenlijk met de concurrentie onderling?
Om een antwoord op deze vragen te krijgen, richtten we ons tot Andreas Beijer, game & art director van Fe. Met natuurlijk als eerste vraag wat hij nou vindt van Ubisoft’s nieuwe release.
‘Ode ziet er prachtig uit! Of het geïnspireerd is door Fe? Dat denk ik niet. Maar de art director is wel net zo dol op paars en roze als ik!’ lacht Beijer.
‘Deze release laat zien dat er steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in games als Fe. Het gaat om het ontdekken, in plaats van het conflict. Je kunt als speler helemaal in de wereld opgenomen worden. Ik denk dat er heel veel ruimte is voor zulk soort games en ik vind het interessant om te zien dat EA en Ubisoft daar ook zo naar kijken.’
Over de gelijkenissen en verschillen is Beijer kort: ‘Fe lijkt de nadruk wat meer te leggen op het ontmoeten van andere wezentjes, maar ik kan er niet veel over zeggen; ik heb Ode nog niet gespeeld. De trailer ziet er wel fantastisch uit.’
Zoink is op dit moment hard bezig om Fe klaar te maken voor de release begin 2018. Op de vraag of de onverwachte release van Ode de ontwikkelaars bij Zoink niet een klein beetje nerveus maakt, antwoordt Beijer dat ze even positief en enthousiast als altijd zijn over hun aankomende release. ‘Het gaat niet zozeer om technische kwaliteit; het gaat veel meer om de gameplay, sfeer en artistieke prestaties. Dat zorgt er in zekere zin voor dat deze games veel minder gevoelig zijn voor concurrentie. Ze versterken elkaar juist doordat meer mensen gaan gamen, waardoor wij meer mogelijkheden krijgen om games te ontwikkelen.’
Dank aan Andreas Beijer van Zoink Games. (http://www.zoinkgames.com/)
© pictures Zoink Games. all rights reserved.